ONDERNEMERSOPLEIDING
Mentoropleiding in de bouw
dagopleiding
met certificaat
Over de opleiding
Mentoropleiding in de bouw
Bedrijfsinterne opleidingen worden steeds belangrijker! De overdracht van kennis door ervaren werknemers aan nieuwkomers is immers zeer belangrijk. Het doorgeven van de kennis en ervaring vraagt echter enige vaardigheid. Om de kennisoverdracht zo vlot mogelijk te laten verlopen, is het nuttig de ervaren werknemers een mentoropleiding te laten volgen.
Je hebt een werknemer die geknipt is om interne opleidingen te geven? Dan kan hij/zij best de mentoropleiding volgen
Locaties en data
-
Westerlo • vr. 12 dec (2025)Kamp C, Britselaan 20
-
Brugge • ma. 15 dec (2025)Bouwunie, Sint-Clarastraat 48
-
Vilvoorde • do. 18 dec (2025)Bouwunie, Maria-Theresialaan 35
Duur
Dagopleiding van 8 uur, tijdens de werkuren. We starten om 8u en eindigen om 17u.
Prijs
| Leden Bouwunie: | € 180,00 |
| Niet-leden: | € 225,00 |
Tussenkomst
Krijg korting met de KMO-portefeuille (Thema:personeelsmanagement)
Vraag financiële tussenkomst bij Constructiv voor arbeiders PC124
Inbegrepen
Theoretisch opleiding incl broodjesmaaltijd
Programma
- Begrippenkader: leervormen zoals on-the-job training versusoff-the-job training, informeel versus formeel leren, incidenteel versusintentioneel leren, individueel leren en teamleren, begeleiding en coaching
- Omgaan met alle betrokken elementen tijdens het leerproces: de organisatie/bedrijf, de medewerker, de functie- en taakinhoud, het werkplekleren zelf
- Doel
- Startvoorwaarden
- Voordelen en effecten van on-the-job training
- Valkuilen en weerstanden: hoe omgaan met weerstand? hoe weerstand erkennen?
- Vaardigheden van de begeleider/opleider: instrueren, overtuigen, opvolgen....
- De verschillende leerniveaus
- Opmaken van 'leerplan':
- functieprofiel als leidraad voor (de opmaak van) het opleidingsplan: uit te voeren taken - achterliggende technische vaardigheden - persoonsgebonden eigenschappen
- bepaling van startprofiel en functiematuriteit
- opleidingsformule, de taakstelling (tempo en volgorde van de aan te leren taken), de leermethode
- de concrete organisatie van werkplekleren (planning)
- de opvolging:
- periodieke evaluatie/evolutiegesprekken over verworven technische vaardigheden (kennis en kunde) en werkattitudes (persoonsgebonden eigenschappen)
- vervolgstappen in opleiding
- specifieke aandachtspunten
- rapportage en afspraken